25 uur in een dag

25 uur in een dag 399 438 Paulien van ‘t Westeinde

Meer tijd in een dag, als dat zou kunnen. Volgens Marije Ruijtenberg van Helder&Klaar kan het. Als professional organizer helpt ze mensen om tijd te besparen zodat ze meer gedaan krijgen in een dag. Heerlijk toch!?

Marije Ruijtenberg van Helder en Klaar

Ik denk dat er weinig mensen zijn die extra vrije tijd zouden afwijzen. Het lijkt een utopie, maar zet hem gerust op je bucketlist want het kan!

Hier beluister (aanbevolen) je in 5 minuten het interview dat ik met haar had:

Interview met Marije Ruijtenberg van Helder&Klaar 2020

Liever lezen dan luisteren? Hieronder lees je het interview dat ik met haar had:

Welkom Marije Ruijtenberg van www.helderenklaar.nl

Dit is een baan die echt bij je past hé?

Klopt, ik kan er echt mijn ei in kwijt.

Maar 10 jaar geleden had je iets heel anders voor ogen? Hoe is dit zo gelopen?

Ik werkte op de universiteit, op de nanotechnologie. Toen ik zwanger was raakte ik mijn fijne motoriek kwijt en kon ik mijn werk niet meer doen. Als jonge moeder ging solliciteren niet gemakkelijk, na de zoveelste afwijzing was ik zo boos en geïrriteerd dat ik de volgende dag naar Kamer van Koophandel ben gereden en is Helder & Klaar geboren.

Dingen die als een rode draad door mijn carrière liepen als ‘structuur aanbrengen’ en ‘mensen begeleiden’ kon ik heel goed kwijt in het beroep van ‘professional organizer’ dus zo is het gekomen.

Wat zou het handig zijn als er 25 uur in een dag zaten hé?

Waarom komt het tegenwoordig veel vaker voor dat mensen hun leven wel wat efficiënter zouden willen organiseren, daar hoorde je vroeger toch nooit wat over?

De hoeveelheid informatie (zoals email) die mensen tot zich krijgen is de laatste jaren exponentieel gegroeid. Daarnaast willen mensen ook steeds meer. Ze willen het allemaal: een mooi huis, leuk gezin, druk sociaal leven, sporten alles. Maar je moet keuzes maken.

Wat is de meest gestelde vraag die jij als organiser krijgt? (en wat is dan je antwoord)

Dat is zonder twijfel: “Goh bij jou is het zeker perfect opgeruimd”. Maar dat is het niet. Er zijn 2 soorten organisers. De ene soort wordt zo gestructureerd en netjes geboren. De andere soort heeft dat niet, die zijn op zoek naar de oplossing. Ik behoor tot die tweede groep, of tenminste ergens er tussenin: Chaoot op zoek naar de heilige graal. En daar ben ik inmiddels een expert in. Het is nu redelijk onder controle. Ik heb een structuur, dat als er iets mis gaat ik het op kan vangen. Dus het wordt nooit meer echt een zooi, maar het zit niet van nature in mij.

Ook positief, want dan kan je je goed inleven in je klant.

Dat 25e uur in een dag brengt me bij de volgende vraag: welke tip kan je met ons delen die dat uur tijdbesparing zou kunnen opleveren?

Kijk naar je prioriteiten. Is iets belangrijk en urgent, dus moet het NU? Maar ook: moet jij het persé zelf doen? Of kan je het uitbesteden, zoals met een boodschappenservice. Als je voor 2 dagen kookt, scheelt dat ook veel tijd. Daar kan je aardig wat tijd mee winnen in een week. Soms kan het zo simpel zijn.

Je helpt onder andere werkende moeders. Maar welke tips, waar je tijd mee kan besparen of waar je een opgeruimder huis van krijgt, werken goed voor iedereen?

Bekijk je spullen en bedenk: wordt ik hier heel blij van, moet ik het bewaren, heb ik het echt nodig? Een handige tip om er achter te komen of je dingen echt gebruikt: neem een la met keukenspullen. Gooi deze in een doos op het aanrecht. Een maand lang nadat je het gebruikt heb leg je het IN de keukenla. Aan het einde houd je spullen over die niet of amper gebruikt. Die kan je wegdoen, of in een doos op zolder/ bergkast zetten voor die ene keer per jaar dat je het bij een feestje nodig hebt.

voorbeeld freebie Helder&Klaar

Nu moet ik denken aan een tip van iemand die kleding wilde verkopen die ze niet vaak droeg. Ze hing alle hangertjes achterstevoren in de kast, na het dragen van een jurk hing ze hem ‘gewoon’ terug en na een tijdje zag ze dus dat enkele kledingstukken nooit waren gedragen en ging die verkopen.

Dat is het zelfde principe inderdaad!

Voor veel mensen is het inschakelen van hulp bij het organiseren van hun huishouden nog een stap te ver, welke gratis hulpmiddelen zou je hen aanraden (link naar div downloads?)?

Op mijn website (www.helderenklaar.nl) kan je freebies (gratis weggevertje) downloaden. Bijvoorbeeld een menuplanner, of een overzicht waar je prioriteiten overzichtelijk kan krijgen. Dat kan je helpen zonder dat je gelijk iemand moet inschakelen.

voorbeeld freebie Helder&Klaar

Als ik zo om me heen kijk moet ik aan de slag. Bedankt voor je komst Marije en tot ziens!

Volgende keer een melding ontvangen zodra er een nieuwe blog online staat? Schrijf je dan hier in. Genoeg geïnspireerd? Dan kan je onderaan elke mail uitschrijven.

Nog een interview luisteren of lezen? Rik heeft van zijn passie zijn werk gemaakt.

Vond je dit leuk om te lezen? Als jij maandelijks een reminder wil wanneer er een inspirerend artikel is verschenen, laat dan hier je gegevens achter.
Onze website maakt gebruik van cookies, voornamelijk van diensten van derden. Definieer uw privacyvoorkeuren en / of ga akkoord met ons gebruik van cookies.
Privacy beleid