zegels sparen voor helicoptervlucht

Anderen iets laten afstrepen

Anderen iets laten afstrepen 640 426 Paulien van ‘t Westeinde

Iedereen kan zich voorstellen dat het afstrepen van een bucketlistwens een gelukkig gevoel geeft.

Als je in de mogelijkheid bent om anderen te laten afstrepen, zal je de ontvanger daar heel blij mee maken en zal dat jou dan weer een heel goed gevoel geven. Win-win zogezegd!

Dit hoeft niet als individu te zijn, maar kan ook als bedrijf.

Laat ik een paar voorbeelden geven:

Memorabele momenten

taarten leren bakken op je bucketlist

Veel mensen hebben wel een bucketlist, of zouden er eentje moeten hebben. Of hij nu bestaat uit taart leren bakken of skydiven, er is altijd wel iets wat je nog graag eens in je leven zou willen doen. Moneybird-eigenaren Joost en Edwin hadden beiden recent iets van hun bucketlist afgevinkt toen het bedrijf het tweede lustrum vierde. Namelijk drie maanden wonen, leven en remote werken met het hele gezin in Zweden (Joost) en vier maanden rondreizen in Australië en Nieuw-Zeeland met zijn vrouw (Edwin). Kortom genoeg bucketlist inspiratie voor het nieuwe jaar.

Toen Moneybird tien jaar bestond waren de eerste vier medewerkers vijf jaar in dienst. Best memorabele momenten om bij stil te staan. Maar wat geef je een medewerker die vijf jaar in dienst is? Een horloge? Een bedrag op de rekening?

Joost zei: “Het moet in ieder geval iets zijn waarover ze in het bejaardenhuis nog steeds vertellen.”

Een horloge of bedrag op je rekening ben je op je 80e waarschijnlijk al vergeten. Dus het moet een ervaring zijn, iets unieks, iets van je bucketlist!

Surprisemiddag

De vier collega’s kregen dit te horen op een surprisemiddag, die werd georganiseerd onder het motto “spelletjesmiddag” (dit doen ze regelmatig). Veel spelletjes werden er niet gespeeld, de vier jubilarissen waren flink verbaasd. Er werden door Joost en Edwin herinneringen opgehaald en suggesties gedaan voor bucketlist ervaringen. Het Bucketlistboek werd overhandigd aan de vier Moneybirders, zodat ze inspiratie op konden doen. Ze kregen de belofte van 1500 euro netto, áls ze een bucketlist ervaring aanleveren.

Wat voor soort dingen gingen ze doen?

duikbrevet op je bucketlist

Een support collega Elsbeth ging haar duikbrevet halen op Tenerife. Marieke, interaction designer, gaat met haar vriend een weekend naar Parijs en daar eten bij Michelin sterrenrestaurant Arpège. En software engineer Elian wilde zijn motorrijbewijs halen, hij is ondertussen al geslaagd! Dat klinkt beter dan een nieuw horloge toch?

[Bron]

Wie wordt genomineerd?

moestuin op je bucketlist

Wie heeft uitmuntend gepresteerd en verdient een extraatje? Een lastige keus, want zoveel collega’s schitteren en gun je een bonus. Hoe zorg je dat lonen motiverend werkt én de onderlinge band versterkt? De Utrechtse organisatie Goudsteen&Company startte met de Bucketlist Light. Zodra je bij deze organisatie begint krijg je de vraag: wat zou je willen hebben, doen of ervaren? Voorwaarde is dat het haalbaar en betaalbaar is, bijvoorbeeld een etentje, kookcursus of naar een concert. Medewerkers leren elkaar op een andere manier kennen. Want wist jij dat je collega tegenover je droomt van een moestuin? Daarnaast voeren ze het gesprek: wie heef onlangs veel toegevoegd aan de organisatie en verdient het om iets van de bucketlist af te strepen? Na de nominaties rolt er een winnaar uit de bus.

[Bron: Happinez nr 2 van 2019]

Malawi

Paul in Malawi

Eerder interviewde ik Paul van Schayk.  Hij kreeg van zijn Nederlandse werkgever de kans om een aantal maanden in Malawi vrijwilligerswerk te doen, iets wat hij al jaren wilde doen. Door zijn terugkeer garantie kon hij daarna weer aan het werk in Nederland, met een voldaan gevoel dankzij zijn werkgever. Je luistert of leest het interview in dit blog.

Korting sparen op helicoptervlucht

Wil je niet je personeel maar je klanten een bucketlistwens laten afstrepen, dat kan natuurlijk ook.

In Asten (N.Br) trotseerden tweehonderd mensen op een zaterdag in 2017 de regen en wind om een vlucht te maken in een helikopter. Voor veel van hen was het de eerste keer in een helikopter én de eerste keer dat ze Asten van boven zagen.

helicoptervlucht op je bucketlist

De helikoptervlucht was een actie van de lokale Plus-supermarkt. Klanten konden zegels sparen en daarmee met korting een vlucht maken boven hun dorp. Dat is nog eens wat anders dan sparen voor pannen of bestek. Om hun slogan er bij te pakken: Daar houden we van.

De Astenaar Ko ter Plegt ging vliegen met zijn twee kleinzoons Finn en Jens. “Wauw, jongens”, roept Ter Plegt direct na het opstijgen door de intercom. Met een grote glimlach kijkt hij om naar zijn kleinzoons die achterin zitten. “Dit wilde ik gewoon een keertje meemaken met mijn kleinkinderen. Het is toch wel een beetje een bucketlist-dingetje.” Nog nooit eerder zat hij in een helikopter, maar bang is de grootvader niet. “Het is dat ik een stijf been heb, anders zou ik er zelfs uit durven te springen”, zegt hij lachend. Speciaal voor Ter Plegt maakte het toestel een scherpe draai zodat hij zijn huis van bovenaf kon bekijken. Voor je gevoel zou je het dak bijna aan kunnen raken; zo laag vloog de helikopter eroverheen.

In totaal vijftig keer vloog de helikopter zaterdag over Asten heen; iedere keer met een ander rondje. “De passagiers mogen zelf kiezen waar ze overheen willen vliegen, als het maar binnen 5 kilometer van de vertrekplaats is. Anders zijn we niet binnen 6 minuten terug”, legt piloot Frank Coolen uit. Iedere vlucht duurt precies 6 minuten; een tijd die minutieus wordt bijgehouden met een stopwatch. Het strakke schema liep slechts even vertraging op toen zware regenbuien het vliegen onmogelijk maakten.

Waar Ter Plegt volop heeft kunnen genieten van zijn eigen huis, is dat niet iedereen gegeven. “We zijn er wel in de buurt geweest, maar ik was zo druk met kijken links en rechts dat ik in alle consternatie helemaal ben vergeten om goed op te letten”, zegt Gerdien van Gijssel, met een glimlach van oor tot oor. De ervaring is er niet minder om. “Het was fantastisch, geweldig dat ik dit nog mag meemaken op mijn leeftijd.” Ook Rikie van Wilderen heeft genoten van haar vlucht. “Het is echt een ‘once in a lifetime’-kans om zo boven je eigen dorp te vliegen. Toen ik hoorde van de helikopteractie heb ik meteen mijn kans gegrepen”, vertelt ze.

“Toen ik benaderd werd over de actie, dacht ik eerst dat het een grap was. Maar al snel bleek dat het echt mogelijk was om een helikoptervlucht aan te bieden aan onze klanten. Een unieke kans”, zegt supermarkteigenaar Erik Gorissen.

[bron]

parachute springen op je bucketlist

Heb je geen werknemers of klanten die je blij wilt maken door ze wat te geven? Denk dan wat kleiner.
Mensen die geld uitgeven aan tijdbesparende diensten zijn gelukkiger. Dat geldt voor zowel miljonairs als mensen die minder te besteden hebben.

Ook je geld uitgeven aan ervaringen maakt gelukkiger. Mooie ervaringen leveren mooie herinneringen op en er kan vaak nog een tijdje op worden geteerd. Mensen die hun geld investeren in reizen, ervaringen en herinneringen zijn gelukkiger. Deelnemers aan het onderzoek verwachtten vooraf dat ze gelukkiger zouden worden van de aanschaf van een product, maar dat viel vaak tegen. Het geluk na de aanschaf van een ervaring bleek veel bestendiger.

Maar het allerbeste wat je met je geld kunt doen is misschien wel weggeven. Ook in India, waar de meeste mensen het niet bepaald breed hebben, gaven mensen aan dat ze gelukkiger werden van het kopen van een cadeautje voor een ander dan voor zichzelf. [bron: Libelle]

Als jij de mogelijkheid had, welke ervaring zou jij dan willen weggeven?

Inspirerende groet van Paulien – ik zou het gewoon doen – van ‘t Westeinde

MAANDELIJKS GEÏNSPIREERD WORDEN? Laat dan hier weten waar we de reminder naartoe mogen sturen.

Vond je dit leuk om te lezen en kan je er iemand anders mee inspireren? Deel het dan op:
Vond je dit leuk om te lezen? Als jij maandelijks een reminder wil wanneer er een inspirerend artikel is verschenen, laat dan hier je gegevens achter.
Onze website maakt gebruik van cookies, voornamelijk van diensten van derden. Definieer uw privacyvoorkeuren en / of ga akkoord met ons gebruik van cookies.
Privacy beleid