Van passie naar werk

Van passie naar werk 758 763 Paulien van ‘t Westeinde

“Als je van je passie je werk maakt, hoef je geen dag meer te werken”. Dat klinkt heel leuk, wie wil dat nou niet? Dit zou goed staan op veler bucketlist, daarom zocht ik een ervaringsdeskundige om te interviewen. Daarbij moest ik eigenlijk gelijk denken aan Rik van Ham (43) van ‘Bootjes enzo’.

Hier beluister (aanbevolen) je het sprankelende interview dat ik met hem had:

 

Liever lezen dan luisteren? Hieronder lees je het interview dat ik met hem had:

Bootjes zijn echt je passie. Wanneer is die passie begonnen voor jou?

Mijn eerste herinnering gaat terug naar toen ik een jaar of 6/7 was met mijn broertje en een vriendje in een Piraatje (soort houten optimistje) op de Reeuwijkse plassen aan het zeilen. Het begon hard te waaien waardoor we in het riet raakten. Die andere 2 raakten langzaamaan in paniek. Terwijl ik dacht: “we zinken nog niet, we zijn op avontuur en alles drijft nog dus het komt wel weer goed”. Toen kwam het gevoel “als ik later groot ben wil ik ook een boot”. Toen wist ik nog niet dat dit mijn passie zou worden.Rik van Ham Bootjes enzo

Dat klinkt nog wel als een hobby vol passie. Wanneer is die eerste boot er gekomen, hoe oud was je toen?

Ik was 17, maar daar ging wel één en ander aan vooraf. Op 12 jarige leeftijd zat ik altijd al in de gele speurderskrantjes te zoeken naar advertenties van boten. Zo was ik al 5 jaar op zoek naar een boot, terwijl ik geen geld had. Ondertussen ging werken naast mijn opleiding zodat ik wat geld had voor mijn passie. Tegen de tijd dat ik 17 was kocht ik, tegen de zin van mijn ouders in, mijn eerste boot.

De manier waarop ik aan de boot kwam, is wel een goed verhaal:

Ik ging naar de havenmeester om te vragen hoe ik die koop ging aanpakken. Hij adviseerde me om wat geld in mijn achterzak te hebben zodra ik het gesprek aanging met de eigenaar. “Als je een bod doet ga je een beetje in je achterzak zitten voelen, alsof het daar in zit”. De boot stond te koop voor 11.000 gulden, de huidige eigenaar haalde er gelijk 2.000 gulden vanaf. Ik voelde in mijn achterzak en zei dat ik er ƒ6.500 voor wilde betalen.
De eigenaar twijfelde, waarop ik zei: “jij doet er toch niks mee, hij ligt al 3 jaar stil, is helemaal groen dus je gaat hem aan niemand anders verkopen en ik wil er mee gaan varen”. Hij ging akkoord waarop ik hem 3.500 gulden gaf en erbij vertelde dat hij de laatste ƒ3.000 met Kerst kreeg. Hij was erg verbolgen, maar ik trok hem over de streep met “als ik met Kerst die overige ƒ3.000 niet kan betalen, dan mag jij deze ƒ3.500 houden en krijg je de boot ook weer terug”.

Ik ging als een haas aan het werk, 3 avonden per week vakken vullen en nog wat bijbeunen. Op eerste kerstdag maakte ik het geld over en was de boot van mij. Daarmee was ik gelijk de jongste booteigenaar van de haven, tussen allemaal grijze mannetjes. Over passie gesproken.

Rik van Ham Bootjes enzoEn hoe heb je de boot genoemd?

‘See you later alligator’ leek me wel leuk, maar in de winkel bleken die plakletters erg duur. Zelfs ‘See you later’ vond ik nog te duur dus de boot werd gedoopt ‘See you’.

Als klein jongetje (5) peddelde ik op een surfplank over de Reeuwijkse plassen. De vader van een maatje van me had de grootste boot van de haven daar, toen dacht ik altijd “als je toch zoiets moois kan bezitten, dat lijkt met het einde”. Dus van mijn 5e tot mijn 21e keek ik al naar die boot. Nadat ik mijn eigen boot verkocht had, heb ik gevraagd: Anton, mag ik jouw boot kopen? Dit is het bedrag dat ik heb. Als het niet genoeg is hoop ik dat je wilt wachten met de verkoop tot ik wel genoeg heb gespaard. Hij vertelde dat anderen meer hadden geboden, maar gunde de boot aan mij. Ik heb ruim 15 jaar met de boot van mijn dromen gevaren! Vanaf de Waddenzee tot aan de Zeeuwse kust, ik heb er overal mee gevaren.

Het grappige was dat ik op mijn 21e nog steeds het jongste lid van de haven was, maar ook degene met de grootste boot!

En hoe heette die boot?foto Rik van Ham Bootjes enzo

De ‘See you 2’, zo heet hij trouwens nog steeds nu hij rondvaart op het Haringvliet.

Maar er kwam een moment dat je dacht: als ik nou eens van mijn passie mijn werk weet te maken. Wanneer was dat moment voor jou?

Eigenlijk ook wel rond mijn 17e, toen ik rondom Gouda en de Reeuwijkse plassen zat. Daar was één echt watersportbedrijf met een opvolger, dus dat was geen optie. Maar na jarenlange vakanties in Zeeland hebben mijn vriendin en ik de keuze gemaakt om in Zeeland te gaan wonen. Gaandeweg heb ik diverse banen gehad, waaronder rijinstructeur en werk bij een Jachtcentrum in Bruinisse. Daar heb ik ontelbaar aantal boten gevaren. Ik haalde ze voor de winter uit het water en in het voorjaar vaarde ik ze weer naar de box. Zodoende heb ik met alle denkbare modellen motorboten en zeilboten gevaren. Toen wist ik voor mezelf:

“als het een roer/ stuur heeft, je kan er gas mee geven en het drijft, dan kan ik ermee overweg”

Met mijn achtergrond als rijinstructeur wilde ik graag vaarinstructeur worden, zo is ‘Bootjes enzo’ ontstaan.Rik van Ham Bootjes enzo

Dus vaarinstructie was het begin, onderhoud en jachttransport is erbij gekomen?

Ja met vaarinstructie is het idee voor een eigen bedrijf begonnen, maar omdat dit te weinig zou opbrengen ben ik touwen gaan splitsen en knopen waarmee boten in hun vaste plek in een haven met op maat gemaakt lijnen vastgelegd kunnen worden. Daarbij vind ik varen leuk, dus ik bedacht dat ik wel kon aanbieden om boten ‘om te gaan varen’.

Dat hoort volgens mij bij ondernemen: als je iets leuk vindt, ben je er ook van overtuigd dat jij dat als geen ander kan. Ik vond eigenlijk dat ik beter kon varen dan wie dan ook, dus waarom zou ik dat niet voor mijn werk gaan doen? Dus ben ik ook met jachttransport begonnen.

In het begin heb je daar nog een baan naast gehad bij een werkgever, hoe lang heb je nog beide gedaan voordat je helemaal zelfstandig bent worden?

Zo’n 3 jaar heb ik een administratieve baan gehad bij een gemeente. Uiteraard wel van tevoren verteld dat ik uiteindelijk voor mezelf wilde gaan beginnen. Daar kreeg ik lacherige reacties op, ‘Nou succes!”. Maar achteraf werd dat dus echt een succes. Ik ben gaandeweg mijn uren gaan afbouwen en meer voor mezelf gaan werken, om zelfstandig verder te gaan. In het begin dacht iedereen dat het nooit wat kon worden, maar inmiddels leven we er al ruim 2,5 jaar van. Ik heb het hartstikke druk met mijn passie waardoor ik dagelijks NEE moet verkopen jammer genoeg.

Hoe heb je dat aangepakt, had je een stappenplan of heb je jouw gevoel gevolgd?Rik van Ham Bootjes enzo

Eigenlijk heb ik heel goed nagedacht over wat ik wilde met mijn bedrijf. En vooral hoe ik dat weg zou gaan zetten. De bedrijfsnaam ‘Bootjes enzo’ is ook heel breed en daarmee kan ik nog alle kanten op. Ook over mijn logo heb ik heel bewust nagedacht, zelfs wazig en van een afstand herken je het nog.

Ik begon met deze 3 activiteiten en ben er gaandeweg meer bij gaan doen. Zoals onderhoud, ik heb van polijsten echt mijn vakmanschap gemaakt waar ik erg druk mee ben. En gek genoeg ook de bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen, waar ik inmiddels succesvol in ben.

Het is natuurlijk erg leuk als mensen je als expert zien en via via bij je komen. Dat is jou zeker gelukt in korte tijd. Wat heb je er voor moeten doen en laten om daadwerkelijk je geld te kunnen verdienen met deze passie?

Het gevaar is een beetje dat je werk je hobby begint te worden. Dan ga je kiezen wat je met je vrije tijd doet en gek genoeg deze vrije tijd opvullen met werk. Omdat ik ook heel graag werk. Dingen als surfen en mountainbiken doe ik inmiddels heel weinig. Maar ik kan niet zeggen dat ik het daardoor minder naar mijn zin heb en dat ik het heel erg mis.

En wat komt er verder bij kijken: zo’n onderneming starten begint met een stuk talent dat je in jezelf herkent. Het begint dus met een passie die niet te stoppen is, waar je mee verder wilt. Je moet eigenlijk nooit kijken naar de uren die je er in stopt, zeker in het begin niet. Als je het alleen doet voor het geld, heb je de verkeerde drive te pakken.

Een groot gevaar is wel dat je in een te klein wereldje terecht komt. Dat er niks anders meer is, daar moet je voor waken. Anders gaat het werk voelen als werk en kan je er ook van opbranden.

Rik van Ham Bootjes enzoMisschien zit daar een tip in voor mensen die ook graag van hun hobby hun werk willen maken? Hoe zou je kunnen voorkomen dat je er helemaal in opgaat?

Voor mij is de manier om het leuk te houden de volgende:  Ieder jaar wanneer ik een nieuwe agenda koop, gaat er een aantal heel grote kruizen in. Dat zijn mijn vakanties, die zijn heilig.

Eigenlijk is de meivakantie in een periode van topdrukte in een watersportbedrijf. Maar ik ga altijd twee weken met mijn gezin varen. Tussen Kerst- en meivakantie werk ik gemiddeld 6-7 dagen in de week, maar de meivakantie ben ik er twee weken tussenuit. Na de meivakantie is er ook een behoorlijk drukke periode waarin ik 5-6 dagen per week werk. Maar in de zomervakantie gaan we weer 5 weken met de boot weg. Veel mensen zeggen “dat kan toch niet?” Maar dat kan prima want je werkt zoveel extra uren, dat je die ergens moet terugpakken om jezelf te resetten. Ik heb dat opladen echt nodig. Daarna kom ik compleet ge-reset terug en dan heb ik echt zin in een run tot de volgende vakantie. Tijdens de herfstvakantie ben ik ook weer een week weg om daarna weer tot de kerst te werken.

Daarmee is het hele jaar voor mij in blokken ingedeeld, wat mijn agenda heerlijk overzichtelijk maakt. Doordat alles is afgebakend blijft het leuk voor mij. Mijn werkplanning loopt nu al vol tot eind augustus, terwijl het pas april is. Dat is een luxe voor een eenmanszaak.

Je doet veel verschillende dingen, als je in je hart kijkt zou je dan niet liever één ding alleen maar doen? Of is de afwisseling het leukst?

Ik vind de afwisseling het leukst. Ik heb altijd gezegd over mijn passie “als ik met varen mijn geld kan verdienen, is dat het mooiste wat er is”. Inmiddels heb ik heel wat jachttransport-opdrachten gehad, zowel klein- als grootschalig. Zoals van Ierland naar Friesland. Binnenkort ga ik vanaf de Duitse bocht naar Ierland. Na de zomervakantie waarschijnlijk weer een grote catamaran van Frankrijk naar Lelystad brengen. Dat vind ik heel leuk, maar je bent ook constant van huis. En daar kan ik zelf minder goed tegen. Af en toe is het leuk, maar niet te vaak.

Zo is hele dagen polijsten lichamelijk veel te zwaar, dat houd je ook niet vol. Maar als ik echt zou moeten kiezen, denk ik dat ik vaarinstructie het allerleukst vindt.

gepolijste boot door Rik van Ham Bootjes enzo

Dat is wel grappig, want daar ben je eigenlijk mee begonnen.

Jij bent een goed voorbeeld van iemand die van zijn hobby zijn werk heeft kunnen maken. Waardoor velen jaloers zullen zijn, en terecht. Vooral mensen die zelf een passie hebben en daar graag hun werk van zouden maken.
Heb je tips voor onze lezers die ook wel van een hobby hun werk willen maken?

TIP

Als je er over nadenkt om voor jezelf te gaan beginnen: bespreek die plannen dan met andere ondernemers. Vertel minstens 10 mensen wat je van plan  bent. Het grappige is namelijk, dat ondernemers elkaar doorgaans stimuleren. Ondernemers motiveren elkaar en vragen door waardoor ze je plan meer aanwakkeren. En niet-ondernemers zien over het algemeen alleen ‘beren op de weg’.

TIP

Wil je gaan ondernemen, breng dan je risico’s in beeld. Dek deze risico’s vervolgens af en ga ervoor! Want hoe kritischer je omgeving, hoe beter je idee! Laat je er vooral niet door tegenhouden.

Bedankt voor je inspirerende verhaal en tips Rik van Ham, van ‘Bootjes enzo.
Dit was mijn eerste audioblog, hopelijk volgen er meer.

Inspirerende groeten van Paulien- ik zou het gewoon doen- van ‘t Westeinde

MAANDELIJKS GEÏNSPIREERD WORDEN? Laat dan hier weten waar we de reminder naartoe mogen sturen.

Vond je dit leuk om te lezen? Als jij maandelijks een reminder wil wanneer er een inspirerend artikel is verschenen, laat dan hier je gegevens achter.
Onze website maakt gebruik van cookies, voornamelijk van diensten van derden. Definieer uw privacyvoorkeuren en / of ga akkoord met ons gebruik van cookies.
Privacy beleid